oppdatering

På mandag 24.01 kom en fyr fra Otec og hadde en informasjonsmøte på hostellet. Der fikk vi vite litt om hvordan ting fungerer her. Litt mot slutten av møtet spurte han meg om ikke jeg ville flytte inn til vertsfamilien min med en gang. “Og forresten så har vi byttet ut din opprinnelige vertsfamilie med en annen.” Siden jeg ikke hadde andre planer enn å jobbe med brunfargen akkurat da, ble vi enige om at hun (vertsmoren min) kunne hente meg en gang i løpet av ettermiddagen. Jeg tenkte at jeg hadde god tid ettersom de lokale her har et nokså avslappet forhold til tid. Etter en stund ble jeg skikkelig sulten ettersom frokosten i dag kun bestod av tropisk frukt og yoghurt, så jeg bestilte en burrito i restauranten. Jeg ventet og ventet på den burritoen (til og med når det kommer til bestillinger virker det som de har all tid i verden på å få ferdig maten din), helt til en mann fra resepsjonen kommer bort til meg og sier at jeg blir hentet av Janet. Janet er ei kjempesøt dame som har fire andre reisende boende hos seg. Huset hennes ligger i Guadalupe og er skikkelig koselig. Hun bor sammen med moren sin, som er kjempegammel, chiuauaen “Luna” (betyr måne), en dvergpapegøye som “flørteplystrer” på alle den ser og 5-6 kanarifugler (nei, vi har ingen problemer med å våkne her i gården). Jeg brukte resten av dagen til å se meg rundt i nabolaget og kom hjem til en nydelig middag. Jeg vet ikke helt hva alt var for noe, men ris, avokado, stekt banan og kylling var i hvert fall kjent.

På tirsdag (25.01) våknet jeg av fuglesang og trafikkstøy. Men det var helt greit, jeg våknet i det minste ikke hver time slik jeg gjorde på hostellet. Denne senga var mye mykere, og jeg hadde faktisk “ligget” og sovet (Puta på hostellet må være et høyeste fjellet jeg har besteget. ) I dag var første skoledag. Jeg hadde ikke lange skoleveien, men på tur tilbake klarte jeg selvfølgelig å rote meg bort (jaja, haha)! Jeg trodde jeg visste hvor jeg skulle gå, men der tok jeg feil. Jeg var ferdig på skolen litt før kl 6, så det begynte også å bli mørkt ute (og litt kaldt faktisk). Etter å ha surra rundt i sirkler en stund måtte jeg spørre om veien. Og selvfølgelig var jeg like ved huset hvor jeg bor, kanskje 40m unna, hahahahaha! Vertsmoren min hadde vært bekymret or meg da jeg ikke dukket opp til middagen, og fikk en kjempestor klem (dama er fryktelig raus med kyss og klemmer) da jeg endelig kom hjem.

Onsdagen (26.01)ble jeg med Dina (en av de reisende som bor her, også norsk) på treningsstudioet. Jeg visste ikke helt hva jeg kunne forvente av et treningsstudio her, så jeg var litt spent. For å trene der én dag kosten det 3500 colones (ca 45kr), men det var ikke bare bare å trene der. Apparatene var så “gammeldagse” at jeg skjønte ikke hva jeg måtte gjøre på mange av dem. Derfor henta jeg meg ei idiotsikker matte i stedet. Etterpå dro jeg på internettcaféen. Fikk lasta opp bare et par bilder på face fordi det er ikke det raskeste nettet i verden akkurat. –Men hva kan man forvente når det koster mindre enn 4kr for en hel time. På kvelden dro jeg på restaurant med 8 andre norske. Der traff jeg to jenter jeg kommer til å jobbe sammen med på barnehjemmet i San Francisco (ikke den i USA nei, men bydelen SF i San Jose). Etterpå dro vi på en pub og tok en øl (to). Jeg, Mari, Hallvard og Lana fant ut at vi skulle ta turen til kysten på fredag.

Turen i helga gikk til Jaco. Det vi egentlig tenkte var å dra til Karibien, men været de meldte var ikke noe særlig. Bussturen var litt over t timer lang og kostet i norske kr 25 sånn omtrent. Luftfuktigheta var helt annerledes der, håret var helt umulig å kontrollere (som Monicas hår i friends-episodene hvor de er i Bahamas). Vi kom dit sent på ettermiddagen, så vi venta med å dra på stranda til lørdag. Byen bestod stort sett av ei hovedgate med souvernirbutikker og reestauranter over alt. Man kunne lett se at byen er er mye mer turistpreget enn San Jose. Her er det mange skilt på engelsk og folkene kan snakke mye mer engelsk her. Vi måtte selvfølgelig prøve ut utestedene her også. Vi gokk på et utested kalt Le Loft. Det lignet egentlig på et pimp & hoe-party! Gamle menn (den eldste måtte være omtrent 80 år!) som danset heftig med tjueåringer. Æsj! Vi holdt oss egentlig for oss selv den kvelden, men neste dag var det folk mer på vår alder der.